روز جهانی بدون پلاستیک

پلاستیک ماده‌ای است که به‌راحتی به خوراک ماهی‌ها و پرندگان راه می‌یابد، رودها و اقیانوس‌ها را آلوده می‌کند و زیستگاه‌های جانوران و گیاهان برای تولیدش نابود می‌شوند. بیش از پانصد سال طول می‌کشد تا پلاستیک تجزیه شود و اگر مصرف بی‌رویه‌اش کنترل نشود، به زودی میزانش در اقیانوس‌ها از تعداد ماهی‌ها پیشی خواهد گرفت و با وجود همه‌ی آسیب‌هایی که به ما و زمین می‌زند، همچنان در زندگی روزمره‌مان حی و حاضر است.
کاری که با استفاده از پلاستیک انجام می‌دهیم، تداعی‌کننده‌ی این قطعه از شعر از «احمد شاملو» است که: «هرگز کسی این‌گونه فجیع به کشتن خود برنخاست»

پلاستیک، همان ماده‌ی عجیبی است که بی‌صدا همه‌ی این فجایع را رقم می‌زند و به تنهایی می‌تواند زمین را به متروکه‌ای خشک و عاری از منابع طبیعی تبدیل کند.
سوم جولای، روزی‌‌ست که فعالان محیط‌زیست از آن به صورت نمادین به «روز جهانی بدون پلاستیک» یاد می‌کنند تا بهانه‌ای باشد برای آگاهی‌بخشی در مورد آسیب‌هایی که این ماده‌ی فاجعه‌بار به زمین و بشر وارد می‌کند.
 به همین بهانه، می‌خواهیم از فجایعی که پلاستیک رقم می‌زند و راه‌هایی که برای کاهش این آسیب‌ها وجود دارد، حرف بزنیم.

 پلاستیک می‌تواند:
ـ مصرف منابع نفتی را افزایش دهد.
ـ تولید گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهد و گرمایش زمین را تسریع کند.
ـ موجب نابودی پرنده‌ها و ماهی‌ها و لاک‌پشت‌ها شود.
ـ منابع آبی جهان را آلوده کند.
ـ با افزایش دی‌اکسیدکربن، هوا را آلوده کند.
ـ با بیمار کردن ماهی‌هایی که در زنجیره‌ی غذایی انسانند، احتمال ابتلای بشر به انواع بیماری‌ها را افزایش دهد.

ـ حشراتی مثل مالاریا را در محل انباشت خود به میزان قابل توجهی زیاد کند.
ـ سواحل زیبا را به مراکز زشت نگه‌داری از زباله تبدیل کند.

اما هرچیزی راه‌حلی دارد. این راه‌حل چیست؟ همان‌کاری که سال‌هاست در بسیاری از کشورهای دنیا رواج پیدا کرده و در کشور ما هم از سال‌ها قبل وجود داشته اما متاسفانه ادامه پیدا نکرده است: جایگزین کردن یک ماده‌ی قابل بازیافت با کیسه‌های پلاستیکی.

سال‌ها پیش، خریدهایمان را در زنبیل‌های حصیری می‌گذاشتیم و به‌جای این‌که در هر خرید، از چند کیسه‌ی پلاستیکی استفاده کنیم، در تمام خریدهایمان از یک زنبیل استفاده می‌کردیم. امروز استفاده از زنبیل‌های خرید دیگر رایج نیست، اما استفاده از کیف‌های پارچه‌ای (اکوبگ) نه تنها در ایران که در همه‌جای دنیا رایج است و نقش چشمگیری در کاهش مصرف پلاستیک دارد.

اکوبگ، به کیف‌های پارچه‌ای قابل‌بازیافت و قابل شست‌وشویی گفته می‌شود که بهترین جایگزین برای پلاستیک هستند. اکوبگ به‌دلیل استحکام زیادی که دارد، پاره نمی‌شود و احتمال این‌که خریدها روی زمین بریزند و هدر بروند را کاهش می‌دهد.

اگر تمام مشتریان اکوبگ را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی بکنند، بدون شک عمر زمین افزایش پیدا می‌کند و اقیانوس‌ها و ماهی‌ها و پرندگان، زمین سبزتری را برای نسل‌های بعدی رقم خواهند زد.

این همان کاری‌ست که هایپراستار انجام می‌دهد تا گامی موثر در حفظ نفس‌های زمین بردارد. امیدواریم شما هم با مشارکت در این کار سبز، کنارمان باشید.

در سوم جولای و همه‌ی تاریخ‌های دیگر، به پلاستیک بگوییم:«نه!»

 

راهنمای خرید آنلاین

برای خرید آنلاین از هایپراستار می‌توانید با کلیک روی اسنپ‌مارکت وارد وب سایت مورد نظر شده و به صورت آنلاین خرید نمایید.


 

خدمات مشتریان فروشگاه‌ها

اطلاعات فروشگاه‌های هایپراستار

بهترین
قیمت ها
تضمین
بالاترین کیفیت
تنوع گسترده
محصولات
دسترسی
آسان
هایپراستار ایران (هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌های هایپراستار(
هایپراستار اولین شعبه‌ی خود را در سال ۱۳۸۸ در اتوبان باکری تهران افتتاح کرد. تا به امروز هایپراستار از پویاترین و به‌روزترین هایپرمارکت‌های ایران بوده است که با ارائه محصولات متنوع، باکیفیت، مقرون ‌به ‌صرفه و تازه ارزش‌های بنیادی خود را خلق کرده است. مجموعه هایپراستار داشتن تخفیف‌های روزانه بر روی انواع کالاهای داخلی با کیفیتی استاندارد را، هدف اصلی خود در ارائه خدمات به مشتریان قرار داده است.
مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید